Německý tuningový úpravce Milotec se specializuje na škodovky
Německý tuningový úpravce Milotec se specializuje na škodovky. Občas jeho snaha vychází vniveč a výsledkem je auto přeplácané zbytečnými spoilery. Nyní Milotec nabízí LED diody pro Fabii a Roomster. Jediné auto, které Škoda nabízí s LED diodami pro denní svícení je faceliftovaná Octavia RS.
S LED diodami pro denní svícení jako první přišlo Audi. LED diody mají výhodu v tom, že vydrží po celou dobu životnosti vozidla a jejich rozměry jsou velmi malé. Například v Audi A8 zastávají svítící diody všechny hlavní funkce zadních světel (koncové světlo, brzdové světlo), směrovek i postranních směrovek. Úspora paliva při jejich využití pro denní svícení je zanedbatelná.
Nápadu Audi s LED diodami coby světly pro denní svícení se chopili výrobci tuningových součástek a přední LEDky si tak můžete za pár stovek koupit na kdejaké benzínce. Na patrně všech autech vypadají přední „ledky“ jako pěst na oko, ale řidiči si je na své vozy bezmyšlenkovitě přilepují.
Při zapnutých LED diodách vepředu není ze zákona nutné svítit zadními světly, což je poněkud nedomyšlená úvaha, například při jízdě v lese je auto se vypnutými zadními světly mnohem hůře viditelné. Ale pořád je to nejspíš lepší než poměrně častý (a nezákonný) nešvar - vypnuté potkávací přední světlomety a zapnuté mlhovky.
Jediným vozem, na který dává Škoda přední LED diody je faceliftovaná Octavia RS. Milotec ale nyní přispěchal se svojí sadou předních LED diod i pro vozy Fabia a Roomster. Bez montáže přijde pár LED diod (pět pro každou stranu) na zhruba šest tisíc korun.
Jistě, je to praktické řešení, ale množství ušetřeného paliva při svícení je zanedbatelné. Estetický dojem je subjektivní, a stále se objevují názory, že přední „ledky“ nesluší žádnému autu.
Náhledy fotografií ze složky Novinky ze světa
Komentáře
Přehled komentářů
1) úspora není zanedbatelná. U většiny moderních vozů světla spotřebují cca 200W (2x55 přední světla, 4x15W, zadní světla,10W přední parkovačky, cca 30W osvětlení palubky a vypínačů). Alternátor má díky předimenzovanému chlazení s neareodinamickou hranatou vrtulí a klínovému řemenu účinnost cca 30%, takže 200w elektřiny spotřebuje 600W na motoru, což je řádově asi procento maximálního výkonu většiny aut. Při běžném provozu se motor pohybuje v otáčkách kdy má řádově 65% maximálního výkonu , takže při běžné jízdě světla berou asi 1.5% výkonu motoru (u vozů s výkonem 60Kw).
Při spotřebě paliva 7l mě 100km stojí cca 210Kč, takže úspora1.5% je cca3 kč na 100 km. Za životnost vozu to dělá cca 6000 Kč. To sice není moc, ale zvýší se ještě životnost žárovek u hlavních světel, životnost alternátoru díky menšímu zatížení, a nemusím světla zapínat. 6e nesvítí zadní světla by nemělo vadit, protože když se někdo přibližuje zezadu má dost času si mně všimnout narozdíl od protijedoucích aut
Ve chvíli kdy stát kvůli snížení ropné závislosti nahrazuje 3% paliva biosložkou mě přijde zvláštní, že ignoruje úsporu 1.5% (ne náhradu ale úsporu).
led
(Martin, 7. 5. 2010 9:27)